Zapp este şocat de propunerea ANRC de a bloca competiţia pe piaţa de telecomunicaţii

La numai câteva săptămâni după o decizie curajoasă de a micşora tarifele de interconectare, ANRC îşi încalcă statutul pentru a apăra duopolul GSM.

Tariful de interconectare este suma plătită de un operator către un alt operator pentru a termina un apel în acea reţea. În aceste condiţii, cu cât tariful de interconectare este mai mare, cu atât mai mare este tariful plătit de către un abonat pentru a apela abonaţi ai celeilalte reţele.

Prin decizia ANRC, operatorii Vodafone şi Orange au fost desemnaţi în anul 2002 ca operatori cu putere semnificativă, fiindu-le impusă obligaţia de a percepe tarife de interconectare orientate pe costuri. În ciuda faptului că această obligaţie a fost impusa începând cu anul 2002, un calcul al costului a fost finalizat de ANRC de-abia în anul 2006. În toată această perioadă, Telemobil şi abonaţii proprii au pierdut, alături de toţi ceilalţi operatori, sume considerabile de ordinul zecilor de milioane de dolari şi au "subvenţionat" în mod indirect cei doi operatori GSM pe perioada 2003-2006.

Deşi costul real al unui tarif de interconectare a fost stabilit la valoarea de 5,03 eurocenţi de către consultanţi ce au fost desemnaţi de ANRC şi plătiţi din contribuţiile tuturor operatorilor, ANRC a agreat trecerea graduală de la tariful de 10 dolar cenţi la tariful de 5,03 eurocenţi într-o perioadă de 3 ani, respectiv până la 01.01.2009. Prin noul proiect, ANRC propune amânarea acestei perioade de tranziţie cu încă un an, motivată de pierderile operatorilor GSM.

Propunerea ANRC este inacceptabilă pentru o autoritate de reglementare din urmatoarele considerente:

În primul rând este anormal ca, odată ce o decizie este luată cu întârzieri de ani de zile, ANRC să îşi schimbe poziţia după numai câteva săptămâni după ce a fost adoptată în mod oficial, mai ales când obiectul acesteia are un impact semnificativ asupra planurilor de afaceri ale operatorilor şi, în consecinţă, asupra utilizatorilor finali. Propunerea ANRC este neprofesională şi sfidează orice reguli de protejare a investiţiilor prin creerea unui cadru de reglementare imprevizibil pentru toţi jucătorii de pe piaţă. Zapp nu-şi poate explica cum astfel de măsuri cu impact semnificativ pot fi modificate imediat după adoptare.

În al doilea rând, argumentul principal al ANRC de a amâna implementarea unui tarif orientat pe costuri motivat de pierderile operatorilor Vodafone şi Orange în relaţia cu operatorii internaţionali este nefondat. Zapp consideră că este inacceptabilă apărarea intereselor celor doi operatori cu privire la pierderile marginale din traficul internaţional, pe seama şi cu implicaţii asupra tuturor celorlalţi operatori naţionali şi a consumatorilor din România.

Al treilea motiv, mai important, este că ANRC are obligaţia să reglementeze şi să promoveze concurenţă pe piaţa din România fără a favoriza vreunul dintre jucătorii din piaţă. Aşadar considerăm că motivele şi argumentele care au la bază exemple din alte ţări nu pot constitui o bază a reglementării pe piaţa româneasca. În particular, ANRC susţine că tarifele de interconectare sunt mai mari decât în cele mai multe (dar nu în toate) dintre ţările europene. Aceste susţineri nu sunt fondate deoarece tarifele plătite de utilizatorii finali din alte ţări sunt mai mari, ceea ce face ca pe acele pieţe competiţia să nu fie distorsionată. Principalul motiv pentru care în România avem în continuare un duopol foarte puternic, cu aproximativ 95% cotă de piaţă, este că cei doi operatori GSM practică tarife foarte mici pentru abonaţii proprii concomitent cu practicarea unor tarife de intreconectare foarte mari pentru ceilalţi operatori şi implicit pentru abonaţii acestora.

Din aceste motive, considerăm că aceste schimbări de direcţie ale politicii ANRC nu numai că încalcă obligaţiile acestei instituţii de a impune tarife de interconectare orientate pe costuri, dar sprijină duopolul GSM să îşi păstreze poziţiile pe seama operatorilor mici şi implicit pe seama utilizatorilor finali.

Zapp consideră inacceptabilă o astfel de propunere şi îşi exprimă increderea că procesul de consultare iniţiat de ANRC va lua în calcul poziţia tuturor operatorilor, argumentele acestora precum şi interesul utilizatorilor finali şi nu va fi un proces formal la care decizia a fost luată anticipat, în spatele uşilor închise.

web design by avantaj net